بیماری ویروسی ابولا

بیماری ویروسی ابولا

همه چیز درباره بیماری ابولا
بیماری ویروسی ابولا

بیماری ویروسی ابولا

همه چیز درباره بیماری ابولا

افزایش تمهیدات برای مقابله با ابولا در کشورهای غربی

شمار قربانیان ابولا به ۴۵۰۰ نفر می‌رسد و در حالی‌که تعداد مبتلایان به ویروس مرگباری که همچنان درمان مشخصی ندارد رو به افزایش است، کشورهای غربی بر تهمیدات خود در مرزها و فرودگاه‌ها، برای مقابله با آن می‌افزایند.

در ایالات متحده، جایی که ویروس ابولا از طریق یک مسافر لیبریایی مستقیما وارد خاک آن شده، دو پرستار که از او مراقبت می‌کردند، خود بیمار شده‌اند.

  

قانونگذاران ایالات متحده در حال پرس و جو از مقام‌ها آن کشور در این مورد هستند که چرا یکی از پرستارها -پیش از بستری شدن- اجازه پرواز با هواپیمای مسافربری را گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های این کشور و اسپانیا، چندین شهروند مشکوک به ابتلا به بیماری را تحت مراقبت دارند. هر چند هنوز تنها موردی که در خود این قاره مستقیما به ابولا دچار شده است، پرستاری در مادرید اسپانیا است.

دکتران در اسپانیا شش مورد تازه مشکوک به ابولا را تحت نظر گرفته‌اند؛ از جمله یک کشیش که به تازگی از لیبریا بازگشته است.

در فرانسه نیز پرستاری که خود در حال کمک به بیماری انتقال یافته از آفریقا بوده و دچار تب شده، در بیمارستانی نظامی بستری شده است.

بازرس ارشد اتحادیه اروپا در امور بهداشتی، تونیو بورگ، به خبرنگاران گفته است که اعضای اتحادیه در هماهنگی با سازمان بهداشت جهانی، نظارت غربالی (اسکرینینگ) از مسافرانی که از لیبریا، گینه و سیرالئون به کشورهای عضو می‌آیند، را مرور می‌کنند.

این سه کشور در غرب آفریقا مرکز اصلی شیوع بیماری مرگبار ابولا هستند. در این میان لیبریا در بدترین شرایط قرار دارد. وزیر حمل و نقل آن کشور در پی مرگ راننده خود، خودش را به قرنطینه معرفی کرده است.

وزیران بهداشت ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در دیداری در بروکسل، بلژیک، موافقت کردند که در مراکز ورودی کشورهای خود اقداماتی هماهنگ برای رصد مسافران انجام دهند.

از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی می‌گوید بر تلاش‌ها برای یاری رسانی به ۱۵ کشور آفریقایی برای مبارزه با شیوع احتمالی ویروس افزوده است.

در این میان کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد، و از چهره‌های فعال بین‌المللی در امور انسانی، از واکنش جهانی و نیز کشورهای ثروتمند به خاطر عکس‌العمل کندی که نشان داده‌اند، انتقاد کرده است.

آقای عنان در برنامه تلویزیونی «نیوزنایت» شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی گفته است «اگر این بحران منطقه‌ای دیگر را در بر می‌گرفت، احتمالا با آن بسیار متفاوت برخورد می‌شد».

به گفته دبیر کل پیشین سازمان ملل «در واقع با نگاه به روند بحران، می‌بینید که جامعه بین‌المللی وقتی از خواب بیدار شد که بیماری خودش را به آمریکا و اروپا رسانده بود».

در آمریکا گروهی از قانونگذاران آن کشور خواستار بستن موقتی مرزها به روی مسافران راهی از غرب آفریقا شده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، می‌گوید به نظر او چنین کاری تاثیر چندانی بر اوضاع نخواهد گذاشت.

سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است کشورهایی که ابولا در آنها شایع است، به نظارت غربالی، از مسافران بپردازند. البته چنین نظارتی -به گفته ایزابل نوتال، رئیس این سازمان- تنها در مورد کسانی موثر است که علائم بیماری را از خود نشان داده‌اند و نه آنها که هنوز این علائم در آنها روئیت نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.